جراحي بدون بيهوشي شهيد چمران به‏ روايت دكتر كلانتر هرمزي
 
خدا بود و دیگر هیچ نبود
شهید دکتر مصطفی چمران

* عمل جراحي شهيد چمران بدون بيهوشي

عبدالجليل كلانتر هرمزي  با بيان چند خاطره از شهيد مصطفي چمران گفت: در يكي از عمليات‌ها، نزديك يكصد نفر مجروح آورده بودند و كار من اولويت‌بندي آنها براي عمل شدن بود؛ همينطور كه شماره‌بندي مي‌كردم، بچه‌هاي مجروح رزمنده مي‌گفتند "برادر اين يكي را زودتر عمل كنيد " و همين‌طور كنار هر مجروحي كه مي‌رفتم، از من مي‌خواست تا نفر كناري‌اش را زودتر از او مداوا كنم؛ تقريباً تا نفر صدم رسيدم و وقتي بر مي‌گشتم، ديدم چند نفر از آن مجروحان شهيد شده‌اند.

خاطره ديگري كه به يادم مانده، مجروح شدن شهيد «دكتر مصطفي چمران» بود؛ آقاي دكتر منوچهر دوايي پزشك امام خميني (ره) در سال 68 جراح شهيد «دكتر مصطفي چمران» بود و من به همراه دكتر دوايي، شهيد چمران را به اتاق عمل برديم، يك تركش نصف ران و انگشت پايش را مجروح كرده بود؛ ديديم همه تخت‌ها پُر است؛ بالاخره تختي پيدا كرديم و چون داروي بيهوشي وجود نداشت، شهيد چمران را بدون بيهوشي عمل كرديم.

وي افزود: يك دفعه دكتر دوايي به بنده گفت "ببين دكتر چمران در چه وضعي است "، من سرم را برگرداندم و ديدم فك‌اش تكان مي‌خورد؛ گفتم "آقاي چمران درد كه نداريد؟ " گفتند "آقايان به كار خودشان مشغول باشند، بگذارند من هم به كار خودم مشغول باشم "، او با آن حالت در حال ذكر گفتن بود؛ اين ذكر خواندن دكتر چمران براي من هميشه يك درس و يادگار بود كه چطور دكتر با آن درد بسيار زياد عمل، هيچ ناله و آهي نمي‌كشيد و اين توانايي تنها از مردان بزرگ حق تعالي ميسر است.

* مقام معظم رهبري در انتظار ملاقات با شهيد مصطفي چمران

كلانتر هرمزي اظهار داشت: بعد از عمل گفتند كه مقامي تقاضاي وقت ملاقات از دكتر چمران را دارند؛ من چون جوان بودم و احساس غرور مي‌كردم كه يك عضو مهم مملكت را دست من سپرده‌اند، خيلي در زمينه ملاقات‌ها سختگيري‌ مي‌كردم؛ آمدم ببينم چه كسي مي‌خواهد آقاي چمران را ملاقات كند كه ديدم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هستند؛ با اندامي بسيار لاغر، سر و صورت خاكي و يك چفيه دور گردن به ديوار تكيه كرده‌اند و با دوستان و يارانشان در حال گفت‌وگو هستند؛ ايشان را به ريكاوري راهنمايي كردم و رهبر معظم بعد از گفت‌وگوي 5 دقيقه‌اي با شهيد چمران، بيمارستان را به طرف جبهه ترك كردند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


«روحیه‌ی پر نشاط و دل‌های پاك دانشجویان این امید را به انسان می‌بخشد كه نه به نحو استثنا بلكه به نحو قاعده فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی چمران‌ها باشند.»
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 634
بازدید کل : 110432
تعداد مطالب : 112
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1